Het element Metaal

Het element Metaal

In de Vijf Elementen cyclus van de Traditionele Chinese Geneeskunde symboliseert het Element Metaal een periode van afscheiden wat niet meer nodig is.

 

Het seizoen wat erbij hoort is de herfst. De dagen worden korter en kouder, de bomen laten hun bladeren los, de natuur doet een stapje terug. Na een periode van groeien en bloeien, wordt het tijd voor bezinning en rust. De yang energie van de zomer maakt plaats voor rustigere yin energie van de herfst. Wij mensen trekken ons ook steeds meer terug in onze huizen.

De herfst is een tijd van afscheid en van besef van vergankelijkheid. De emotie die bij het Element Metaal hoort is verdriet. Verdriet is een natuurlijke reactie op het verdwijnen van warmte, overvloed en het vibrerende leven. 

De herfst komt ook overeen met levensavond en is een voorbereiding tot definitief afscheid nemen.

De organen die bij het element Metaal horen zijn Longen en Dikke Darm

De Longen nemen zuurstof op voor inademing, hierdoor kan energie | Qi worden aangemaakt. De koolstofdioxide die hierdoor ontstaat en niet meer nodig is, verlaat het lichaam door uitademing. De Dikke Darm zuivert het voedsel en haalt het vocht eruit. De onverteerbare voedselresten die niet meer nodig zijn, worden door de dikke darm uitgescheiden.

In de longen vermengt de Qi van de hemel (lucht) zich met de Qi van de Aarde (voeding), waardoor de Qi ontstaat waardoor wij leven.

Naast het element Aarde, die zo’n 80 % van de energie toevoer verzorgt door middel van voeding, halen de Longen de overige energie uit de lucht die we inademen. De combinatie van energie uit voeding en lucht is onze basis energie | Qi. Het stroomt door onze meridianen en voedt de organen en weefsels.

 

De Longen zijn verbonden met de huid. De huid wordt ook wel de derde Long genoemd. De Longen en de huid staan in direct contact met de buitenwereld. Deze verbindingen tussen de binnen- en buitenwereld worden bewaakt met de Long Qi, of zoals de Chinezen zeggen: Wei Qi. 

 

De Long toont zich via de huid: door transpiratie en het openen en sluiten van de poriën reguleert de Long de vochtigheid en temperatuur van het lichaam. Als een flexibel schildje met wisselende poreusheid gebruikt de Long de huid om ongewenste invloeden buiten te houden, of waardevolle bronnen juist binnen. De huid ontspant om ongewenste zaken en emoties los te laten, en laat het gewenste invloeden toe. 

De Long Qi stroomt in het lichaam naar beneden, en helpt de Longen bij het beheersen van de lichaamsvloeistoffen. 

Bij een zwakke Long Qi is onze fysieke en emotionele weerstand minder. We zijn vatbaarder voor infecties, negatieve gedachtes en emoties (van anderen).

Kortademigheid, snel zweten, hoesten, Astma, infecties aan de luchtwegen zoals griep zijn klachten die kunnen ontstaan als de Longen niet in balans zijn.

De kwaliteit van de Long Qi in het lichaam kan gezien worden aan de huid, denk aan eczeem en acne. Ook klachten aan de mond, het gebit, neus, hals en nek en schouderklachten, kunnen duiden op disbalans in de Long Qi.

Als de Long Qi sterk is wordt de huid soepel, glad en zie je er stralend uit. Het lichaam is energiek en krachtig en heeft een sterke weerstand. Er is ruimte voor inspiratie, nieuwe ideeën en emoties.

De Dikke Darm is het Yang maatje van het Long netwerk. De Dikke Darm verzamelt het afval van de spijsvertering, haalt er nog uit wat bruikbaar is, en scheidt af wat niet meer nodig is. Emotioneel helpt de Dikke Darm ons te herkennen wat niet meer bij ons past. Als deze energie in balans is kunnen we het oude los laten waardoor plek ontstaat voor nieuwe dingen. We zien waar we staan en zijn deel van onze omgeving. Dan zijn we moedig en besluitvaardig en zien de schoonheid van het leven.

Als de Dikke Darm uit balans is wordt onderscheid maken lastig en dubbelzinnig. Ongewenste emoties, gedachtes en verbindingen beperken je creativiteit en vermogen om je aan te passen. Er kan verwardheid ontstaan en er is geen ruimte voor nieuwe dingen, waardoor een gevoel van zwakte en levenloosheid kan ontstaan.

Astma, verstopte neus, constipatie en krampen in de darmen zijn gevolgen van een overspannen Long en Dikke Darm. Emotioneel kan geslotenheid en terughoudendheid ontstaan, of een rigide houding naar anderen toe. Daardoor ligt isolatie en eenzaamheid op de loer. Er is moeite met loslaten waardoor een pessimistische houding, wanhoop of een depressie kan opkomen.

De kleur van het element Metaal is wit.  De smaak pikant of scherp. De scherpte van voedingsmiddelen zet de Qi in het lichaam is gang, heft stagnatie op. Een voorbeeld van een scherp en heet voedingsmiddel is gember. Als je kou in je lichaam voelt, en een verkoudheid op voelt komen, sluiten de poriën zich. Door gember te nuttigen gaan de poriën open. De hitte van gember laat je zweten waardoor de kou uit je lichaam verdreven wordt. (Gember is zeer verwarmend en kan beter met mate te worden gebruikt Eén kopje verse gemberthee (paar schijfjes) voor het ontbijt kan al voldoende zijn.)

Witte en scherpe voedingsmiddelen versterken het element Metaal:

Radijs, rammenas, prei, uien, bloemkool, rijst 

 

Ook verwarmende, van nature zoete voeding van het Aarde element versterkt het element Metaal: 

– Groenten: pompoen, wortel, bataat, alle koolsoorten, venkel en asperges

– Granen: gierst, rijst, amarant, maïs.

– Vlees: rund en kalfsvlees.

– Fruit: zoete appel, dadels, vijgen, druiven, abrikoos, perzik, rozijnen, peer. 

– Dranken: venkelthee, druivensap zoethoutthee (niet bij hoge bloeddruk!), appelsap.

 

Pittige voeding als mosterd en mierikswortel kunnen het beste met mate gebruikt worden. Deze scherpe hete voedingsmiddelen zorgen voor hitte in de organen, en breken de Qi (energie) juist af. 

Niet alleen voeding is van belang bij een disbalans in het element Metaal.

– Zorg voor gepaste kleding, zodat de kou en de wind niet in het lichaam trekt.

– Zorg voor een juiste houding. Voorover gebogen achter een computer zitten kan de ademhaling belemmeren. De longen kunnen zich dan niet goed volzuigen met lucht.

– Vermijd thermisch koude en verfrissende voeding. Vooral melkproducten zijn af te raden.

– Beweeg regelmatig in de buitenlucht.

– Bevochtig de ruimtes waar je veel bent. De longen zijn gevoelig voor droogte. 

Yoga houdingen die de Longen & Dikke Darm meridiaan stimuleren en versterkend werken voor het element Metaal zijn: 

 

– Frog with twist

– Fish pose

– Saddle pose

– Sfinx | Seal

– Reclined twist

 

 

Sfinx

Pilates en eten

Wanneer en hoeveel te eten voor een Pilates-sessie

 Omdat Pilates zo veel nadruk legt op het gebruik van je buikspieren, wil je een redelijk lege maag hebben.

 

 Dus zorg dat je licht gegeten hebt tijdens je laatste maaltijd. Je zal je waarschijnlijk het beste voelen als je een uur of twee voor je sessie een kleine maaltijd hebt gegeten.

 

 Het is belangrijk dat je iets gegeten hebt voor een Pilates sessie, zodat je goede energie hebt voor je training. Als je het ontbijt overslaat of het te lang geleden is dat je hebt gegeten, kan je energieniveau te laag worden tijdens de training. Het is dus het beste om in ieder geval iets lichts of kleins te eten een tijdje vóór de sessie.

Wat te eten

 Pilates is een mind | body fitness-methode. Belangrijk is om te leren welk voedsel jou het beste in balans houdt, dat is voor iedereen verschillend. Vermijd alles dat gassen veroorzaakt of waarvan je weet dat het je een misselijk gevoel geeft.

 

 Complexe koolhydraten en eiwitten met een beetje vet van hoge kwaliteit, zijn goede keuzes voor een pre-Pilates-maaltijd. Ze ondersteunen energie beter dan gewone koolhydraten of zoete dingen. Een eiwitshake met fruit kan een handige, lichte keuze zijn.

 

 Yoghurt met fruit of een kleine portie havermout kan complexe koolhydraten opleveren. Pindakaas op volkoren brood is een andere snelle optie met complexe koolhydraten en eiwitten. Pas de portiegrootte aan, eet niet te veel!

Drinken voor en tijdens Pilates

 Pilates is lichte tot matige intensiteitsoefening en creëert meestal geen behoefte aan speciale sportdranken, maar je wil wel gehydrateerd zijn.

 

 Water is altijd een goede keuze, maar je zit ook niet te wachten op geklots in je maag. Drink een groot glas water 90 – 60 minuten voor de les. Je lichaam krijgt de tijd om het extra vocht op te nemen en je begint goed gehydrateerd. Neem een flesje mee om te drinken tijdens de les als je dorstig bent, of beter: na de les.

Wat te eten na Pilates

 Je wil ervoor zorgen dat je lichaam voldoende voedingsstoffen binnen handbereik heeft om je spieren te versterken en je energie aan te vullen. Neem na je les een lichte snack die zowel eiwitten als koolhydraten bevat.

 

 Het doen van Pilates kan je inspireren om je lichaam beter te verzorgen met voedzaam voedsel en tegelijkertijd lege calorieën uit je dieet te bannen. Dat kan gezondheidsvoordelen hebben, of je nu wil afvallen of niet.

  

 Wanneer je gezond bent en  leeft, krijg je vanzelf een gezond gewicht. Voeding is hierbij erg belangrijk. Kies een dieet dat de huidige voedingsrichtlijnen volgt.