Photo by Maxim Fesenko

Balans is een mooie spiegel die je jezelf voor kunt houden.

 

Vaak denken mensen die willen beginnen met Pilates dat flexibiliteit hun grootste uitdaging is. Maar je beweegt tijdens het beoefenen van Pilates altijd binnen je eigen grenzen, de flexibiliteit neemt alleen maar toe. Een grotere uitdaging voor veel mensen zijn oefeningen voor balans.
 
Een balansoefening is een goede spiegel voor hoe jou lichaam en geest in controle zijn. Als je niet gecoördineerd en geconcentreerd balansoefeningen doet, val je om.

 

Balansoefeningen helpen je bewust te worden van je hele lichaam. Ieder lichaamsdeel moet meedoen om in balans te blijven en niet uit de houding te vallen. Balansoefeningen zijn dus een goede training voor de bewustwording van je lichaam en de plek waar je lichaam zich in tijd en ruimte bevindt.

 

Vooral voor ouderen is het zinvol om balans- en evenwichtsoefeningen te doen. Onze coördinatievaardigheden nemen in de loop der jaren af. De snelheid waarmee de zenuwsignalen van je hersenen naar je lichaam worden gestuurd, neemt af. Als gevolg daarvan vinden ouderen het vaak lastiger om stabiel te staan, te grijpen of dingen vast te houden.

 

Daardoor vallen ouderen vaak, wat regelmatig leidt tot gebroken heupen en een lang herstel. Wanneer ouderen regelmatig balansoefeningen doen, wordt de kans op op vallen aanzienlijk kleiner.

 
Ook letsel of ziekten kunnen het evenwicht en balans in het lichaam beperken, evenals eenzijdige activiteiten. Dit geldt ook voor langdurig zitten en werken aan een bureau. Maar het goede is: je kunt (en moet) je evenwicht ook trainen.

 

Over het algemeen helpen balanstoefeningen je om bewegingen effici√ęnter en soepeler uit te voeren, wat een positief effect kan hebben op je lichaamsgevoel. Hier heb je voordeel van, zowel in je dagelijks leven als bij diverse sporten. Je prestaties worden beter en je boekt sneller vooruitgang.